De geboorte van nieuwe inzichten
- Gite Liebrand
- 16 mei
- 4 minuten om te lezen

Het was in de meivakantie dat we samen met onze camper door Umbrië reisde. Wandelend door Assisi, een stad die zindert van eenvoud en stilte, gebeurde het onverwachte. In Basilica di Santa Chiara, staand voor het habijt van Clara, voelde ik haar aanwezigheid. Rustig, vriendelijk, vreugdevol, en toegangkelijk. Het overviel me, maar ik werd diep geraakt. Later in San Damiano mocht ik boodschappen van haar en Maria ontvangen waar ik graag gehoor aan wil geven. Daarom wil ik mijn prachtige spirituele ervaringen met jou delen!.
Het was geen stem of visioen, maar een helder gevoel dat aansloot bij wat al lang in mij leefde. Ik besefte dat ik weer mocht gaan schrijven - niet alleen vanuit kennis, maar vanuit ervaring. Vanuit alles wat ik had geleerd in mijn werk met kinderen, waar ik steeds heb gevoeld dat er zoveel meer leeft onder wat zichtbaar is.
De stilte en sereniteit van Assisi bracht helderheid in wat al jaren in mijn hart leefde. Hier, in deze eeuwenoude omgeving waar zovelen voor mij inspiratie hadden gevonden, ontving ik de moed om mijn eigen ware zelf opnieuw diep waar te nemen en een deken van licht te mogen ontvangen!
Communicatie voorbij woorden
Kinderen spreken niet altijd met woorden. Hun lichaamstaal, energetische uitstraling en emotionele expressie vertellen vaak een dieper verhaal dan wat ze verbaal kunnen of willen delen. Als volwassenen zijn we geneigd om te praten, uit te leggen en in gesprek te gaan, terwijl de ware dialoog soms op een ander niveau plaatsvindt.
Soms spreken ze niet met woorden, maar met hun lijf. En soms... vragen ze niet om hulp, maar om aanwezigheid.
Het lijf als communicatiemiddel zien we terug in psychosomatische klachten, in gespannen schouders, in buikpijn voor schooltijd. Maar ook in spel, in tekeningen, in beweging. Door aandachtig te observeren zonder direct te willen ingrijpen, ontstaat ruimte voor deze diepere taal om gehoord te worden. Dit vraagt van ons als ouders en begeleiders een vertraging, een aanwezigheid, een afstemming die voorbij gaat aan het cognitieve.
Wanneer we leren luisteren met al onze zintuigen, openen zich nieuwe mogelijkheden voor verbinding en begrip. Dit is niet altijd gemakkelijk in onze snelle, doelgerichte wereld, maar juist in deze vertraging ligt het potentieel voor werkelijke transformatie.
Clara heb ik in Assisi ervaren als een vrouw zonder woorden, maar met een prachtige energie. Haar aanwezigheid was vaak al voldoende.
Kijken zonder direct te oordelen.
Bidden voor handelen.
Luisteren voor te spreken.
Het was haar manier van contact leggen en ik ben er door geïnspireerd.
De Regenboog Plu Methode ®

In de weken na mijn reis door Umbrië kreeg mijn eigen methodiek, die al jaren in ontwikkeling is, een diepere betekenis. De Regenboog Plu Methode®
De regenboog symboliseert het volledige spectrum aan ervaringen, emoties en kwaliteiten die een kind in zich draagt. De paraplu staat voor bescherming en veiligheid - de basisvoorwaarden voor groei en heling. Samen vormen ze een holistische benadering die kinderen in hun volledige zijn erkent en ondersteunt.
De Regenboog Plu Methode is een speels en liefdevolle methode voor kinderen. Ze lopen over een gekleurd regenboogpad, waarbij elke kleur staat voor een stukje van henzelf – zoals kracht, gevoel, liefde, of zelfvertrouwen.
Op elke gekleurde stip doen ze een kleine oefening en spreken ze een krachtzin uit. Zo wordt hun energie in balans gebracht en voelen ze zich rustiger, sterker en blijer vanbinnen.
Aan het eind van het pad openen ze hun regenboogparaplu. Die beschermt hen tegen prikkels van buitenaf, en herinnert hen eraan dat ze veilig en goed zijn zoals ze zijn.
Het is een zachte methode die kinderen helpt om stevig te staan in hun eigen kleuren.
Werkvormen voor holistische begeleiding
Het e-boek dat ontstond na mijn reis bevat concrete werkvormen die je direct kunt toepassen in je begeleiding van kinderen. Deze activiteiten zijn eenvoudig maar krachtig, en spreken verschillende aspecten van het kind aan.

Het verschil maken door te Zijn, niet alleen door te doen
In een wereld vol activiteiten, interventies en methodieken ligt de werkelijke transformatie vaak in iets veel eenvoudigers: de kwaliteit van onze aanwezigheid. Kinderen zijn extreem gevoelig voor authenticiteit en resonantie. Ze voelen feilloos aan of we werkelijk aanwezig zijn, of dat we slechts lichamelijk aanwezig zijn terwijl onze gedachten elders dwalen.
Ik geloof dat we kinderen mogen begeleiden in hun ware zelf. Zien in hun geheel — met hoofd, hart, lijf én ziel. En ik geloof dat jij als ouder, coach of professional een verschil kunt maken. Niet door meer te doen. Maar door meer te zijn!
Dit 'zijn' vraagt oefening en zelfzorg. Het vraagt dat we onze eigen patronen herkennen, onze triggers onderzoeken en onze innerlijke ruimte vergroten. Pas wanneer we zelf in contact staan met onze essentie, kunnen we kinderen werkelijk begeleiden naar hún essentie. Dit is geen perfectie, maar een bewuste reis van groei en toewijding.
Het mooie is: wanneer we deze kwaliteit van aanwezigheid beoefenen, ontstaat vaak spontaan wat nodig is. De juiste woorden, de passende actie, de helende stilte - ze komen voort uit een staat van zijn die dieper gaat dan techniek.
Een uitnodiging om anders te kijken
Zie het hele kind
Begin met het erkennen dat kinderen meer zijn dan hun gedrag of prestaties - ze zijn complete wezens met fysieke, emotionele, mentale en spirituele dimensies. Lees het blog: De verschillende lagen van bewustzijn
Vertraag in eenvoud (Net zoals Clara)
Creëer momenten van echte aandacht en aanwezigheid, waarin je niet gericht bent op 'oplossen' maar op 'ontmoeten' van wat er AL is.
Kijk naar jezelf
Onderzoek hoe het kind je eigen thema's weerspiegelt en gebruik deze inzichten voor wederzijdse groei en begrip.
Volg je intuïtie
Vertrouw op je innerlijke wijsheid als aanvulling op methodieken en externe adviezen - jij kent dit kind en deze situatie het beste.
Dit document is geen handleiding met vaste stappen, maar een uitnodiging om je eigen weg te vinden in holistische kinderbegeleiding. Neem wat resoneert, laat wat niet past, en voeg je eigen wijsheid en ervaring toe. Want uiteindelijk is het jouw unieke aanwezigheid die het verschil maakt in het leven van de kinderen die aan jou zijn toevertrouwd.
Zoals mijn ervaring in Assisi mij leerde: soms vind je in de stilte precies wat je nodig hebt - een bevestiging van wat je eigenlijk al wist, een aanmoediging om te vertrouwen op je eigen stem. Ik hoop dat dit document iets soortgelijks voor jou mag zijn.
Begin jouw holistische reis?
Bestel mijn e-boek Kinderen coachen vanuit een holistische benadering - meld je aan voor de ééndaagse trainingsdag van de Regenboog Plu methode of boek een energetische behandeling!
Veel liefs Gite

Comments